داستان کشف قهوه

 

از تاریخچه کشف قهوه تا چه حد اطلاع دارین؟


آیا  به تاریخچه قهوه و اینکه قهوه برای اولین بار در چه سالی تولید شد یا در کدام کشور کشف شد فکر کردین؟ آیا از قدمت اولین قهوه خانه در ایران اطلاع دارید؟
اجازه بدین همین اول کار یه حقیقتی رو براتون بگم: حقیقت اینکه ما لذت نوشیدن قهوه روزانمون رو مدیون بزهای آقای کالدی هستیم!!!
خب شاید جمله چندان رمانتیک و جذابی برای شروع نباشه اما حقیقت که داره! آقای کالدی یه چوپان اهل اتیوپی بود که سال‌ها قبل متوجه شد بزهای گله اش با خوردن دانه‌های خاصی حال‌وروز عجیبی پیدا می‌کنن. و از زمان این اکتشاف بزرگ تا همه‌گیر شدن نوشیدن قهوه در میان راهبان صومعه‌های اتیوپی و بعدها تمام مردم اون سرزمین مدت کوتاهی طول کشید.

 

تاریخچه قهوه در شبه جزیره عربستان و ایران


اما شاید بهتر باشه شهرت امروزی قهوه رو مدیون وقتی بدونیم که در قرن پونزدهم به عربستان و یک قرن بعد از اون به ایران و مصر و ترکیه رسید. در ابتدا نوشیدن قهوه در ایران فقط جنبه درمانی داشت و اطباء و حکیمان اونو برای کاهش فشار خون و سردرد تجویز می‌کردن. اما بعدها مصرف قهوه عمومیت بیشتری گرفت و در دورهٔ صفویه بود که اولین قهوه خانه در ایران دایر شد.
البته ایرانی ها قهوه رو مقداری ایرانیزه کردن!. مثلا در دوره قاجار بود که قهوه یزدی باب شد که با اضافه کردن هل و گلاب به قهوه درست می شد. تو اون زمان قهوه‌خونه‌ها تبدیل به مراکز مهم اجتماعی توی این بخش از آسیا شده بودن و با بازدید هزاران زائر از شهر مقدس مکه از سراسر جهان شهرت این “شراب عربی” شروع به گسترش کرد.


قهوه در اروپا

توی قرن هفدهم بود که قهوه بالاخره به اروپا رسید اما در ابتدا با روی خوش و استقبال گرمی مواجه نشد!
البته این عدم استقبال فقط به دلایل مذهبی بود و نه طعم و عطر قهوه. روحانیون اون زمان به قهوه لقب “اختراع تلخ شیطان” داده بودند. کار به جایی رسیده بود که در ایتالیا که بعدها زادگاه نوشیدنی های مثل کاپوچینو شد، روحانیون نوشیدن قهوه رو ممنوع اعلام کرده بودن. اما با این وجود قهوه به سرعت جای خودشو در قلب مردم باز کرد و جایگزین نوشیدنی های صبحگاهی نه چندان مطلوب اون دوره شد. و سرانجام پاپ کلمنت هشتم که خودش از طرفدارهای قهوه شده بود این ممنوعیت رو رفع کرد.

قهوه در آمریکا

در آمریکا اما داستان کمی فرق می‌کرد و چای برای مدتها رقیب بلامنازع قهوه بود تا اینکه طی یه جنبش سراسری و در اعتراض به مالیات سنگینی که برای چای در نظر گرفته شده بود تمایل و ذائقه آمریکایی ها کم‌کم به نوشیدن قهوه تغییر پیدا کرد.
و به این ترتیب بود که قهوه براحتی و تا پایان قرن هجدهم به سودآورترین محصول صادراتی جهان بعد از نفت خام تبدیل شد و تقریبا در سراسر جهان متمدن، محبوب و مشهور شده بود.

 

 
 
 
 
 

One thought on “داستان کشف قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *