درآمد و هزینه راه‌اندازی یک کافه چقدر است؟


در سال های اخیر، میزان مصرف قهوه و در نتیجه استقبال از  کافه‌ها در ایران خیلی رشد داشته. همین موضوع باعث شده افراد زیادی به فکر سرمایه گذاری در زمینه  راه‌اندازی کافه بیفتن. ولی تابحال به این فکر کردین که واقعا چند درصد از افرادی که قدم در این راه گذاشتن به مرحله سوددهی و موفقیت در این کسب‌وکار رسیدن؟ و به‌صورت کلی‌تر؛ شده به این فکر کنید که چرا کافه ها ورشکست میشن؟ یا اگه در جستجوی یه  جدول کامل و جامع هستین که درآمد و هزینه راه‌اندازی یه کافه رو براتون لیست کرده باشه تا بتونین تصمیم بهتری در این زمینه بگیرید پس این مقاله رو تا آخر بخونید.

بیاید بررسی کنیم که هزینه راه‌اندازی کافه چقدره و درآمد‌و‌سود کافه‌داری چقدر می‌تونه باشه؟

در نگاه اول به نظر می‌رسه که کافه‌‌داری، یک شغل آسون، هیجان انگیز و پرسود باشه. اما حقیقت ماجرا  این نیست، یا حداقل تمام حقیقت این نیست. البته که داشتن یه کافه زیبا و دنج می‌تونه بسیار هیجان انگیز باشه و شما فرصت آشنایی با طیف گسترده‌ای از افراد جامعه رو خواهید داشت، ولی این شغل نه آسونه و نه الزاما خیلی سودآور.

اجازه بدین در مرحله اول کمی درباره سختی‌های این کار صحبت کنیم، شما وقتی کافه دارید باید هر روز و حتی روزهای تعطیل از صبح زود تا حداقل 10 شب کار کنید. پس اگه نمی‌تونید این قدر زمان بذارید، حتما با مشکلات جدی روبرو خواهید شد. ضمنا، سلیقه مردم در رابطه با خوردنی‌ها  و نوشیدنی‌ها خیلی متفاوته، قهوه‌ای که شما سرو می‌کنید از نظر بعضی‌ها خیلی خوبه و از نظر بعضی‌ها خیلی بد، همه رو نمیشه راضی نگه‌داشت!

به صورت معمول مشکلاتی هم با نهادهای ناظر مثل بهداشت، اماکن، بیمه، مالیات، شهرداری و … خواهید داشت که هر کدوم نیاز به صرف زمان قابل توجه‌ای برای حل وفصل موضوعات پیش اومده دارن. مدیریت پرسنل هم در کافه خیلی سخته. بخشی از پرسنل شما پاره وقت کار می کنن، برخی هم خیلی زود شغلشون رو عوض میکنن. آموزش رفتار مناسب با مشتریان به پرسنل نیازمند زمان زیادیه و بعد از عوض شدن پرسنل مجبورید دوباره آموزش‌ها  رو  برای افراد جدید از اول پیاده کنید.

خب اجازه بدین کمی هم درباره میزان سودآوری کافه و کم‌و‌کیفش صحبت کنیم. حتما متوجه شدید که کافه‌های زیادی در محل شما افتتاح شدن و بعد از  مدت کوتاهی کارشون به تعطیلی کشیده. این موضوع در همه جای ایران اتفاق میفته و مختص به یه محل و یا یه شهر و خیابون نمیشه. اما دلیل اصلی این اتفاق چی می تونه باشه؟!

  • انتخاب لوکیشن:

انتخاب مکان مناسب برای تاسیس کافه یه تصمیم خیلی مهمه که البته هیچ فرمول کاملا دقیقی هم براش وجود نداره، اما به‌طور کلی بهتره مکان کافه در دسترس تعداد زیادی از مشتریان بالقوه باشه و جای پارک مناسبی هم  برای تعداد زیاد خودرو وجود داشته باشه.

  • دکور:

نمای کافه، دکور داخلی، ظروف و لباس پرسنل، در جلب مشتری نقش مهمی دارن، از طرفی؛ هر دکور یا نمایی بعد از یکی دو سال برای مشتریان قدیمی به نظر می‌رسه و باید براش هزینه کنید تا نوسازی بشه.

  • زمان: 

کافه شما باید مشتری جذب کنه و این کار زمان می‌بره. روزها، هفته‌ها و ماه‌های اول شما هزینه دارید ولی درآمد زیادی ندارید، اگر نتونید این زمان رو دوام بیارید، مجبور به تعطیل کردن کافه خواهین شد.

  • هزینه‌های پنهان: 

همه هزینه ها رو ببینید و در نظر بگیرید. 9% از هر سفارش که می‌فروشید، به عنوان مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت کنید. 25% از سود انتهای سال رو باید به‌عنوان مالیات بردرآمد بپردازید. البته این مبلغ ممکنه کمتر یا بیشتر بشه.

هزینه استهلاک وسیله هاتون رو  هم درنظر بگیرید. فرض کنید دستگاه اسپرسو خودتون رو 100 میلیون تومن خریدید و این دستگاه عمر مفید 5 ساله داره. یعنی این 100 میلیون تومن شما، پس از 5 سال از بین رفته. پس هر سال 20 میلیون تومان هزینه استهلاک باید در نظر بگیرید. این نوع هزینه‌های استهلاک رو باید برای همه کالاهای مستهلک شونده، حتی میز و صندلی تون درنظر بگیرید.

 

در ادامه جدولی در خصوص محاسبات اولیه‌ای رو که لازمه افتتاح یه کافه است قرار دادیم تا در زمینه مالی و محاسبه هزینه‌ها بتونید دید شفافتری داشته باشید.

  1. هزینه‌های اولیه: مثل خرید دستگاه اسپرسو ساز، میز و صندلی، رهن ملک و …
  2. هزینه‌های جاری: مثل حقوق پرسنل، هزینه آب و برق و گاز، خرید قهوه و …
  3. هزینه‌های مالی: مثل مالیات آخر سال، مالیات بر ارزش افزوده فصلی، استهلاک وسایل و …

 

 

در کل، اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، این روزها  تاسیس کافه به عنوان یک شغل اصلی، کار بسیار پر هزینه و سختیه. رقابت در اون هم هر روز داره بیشتر میشه. ولی اگه هنوز به فعالیت در این زمینه فکر می‌کنید، ما براتون یه پیشنهاد خیلی بهتر داریم. شما می‌تونین به جای صرف هزینه و سرمایه زیاد که لازمه راه‌اندازی یه کافه است، به خرید و بهره‌برداری  از یه دستگاه وندینگ قهوه “مدام” فکر کنید. با داشتن وندینگ قهوه مدام :

  • شما هزینه ملک برای راه‌اندازی کافه رو پرداخت نمی‌کنین. 
  • همینطور، اگر فضایی که دستگاه وندینگ رو در اونجا قرار دادین، درآمد و بازخورد مناسبی نداشت، به راحتی دستگاه خودتون رو جابجا می‌کنین و در مکان دیگه‌ای که مناسب تره اونو مستقر می‌کنین.
  • بعلاوه، شما هزینه‌های گزاف دکور و نما و تابلو ندارید.
  • نیاز به استخدام پرسنل و ساعات طولانی کاری ندارید.
  • دستگاه شما، بدون نیاز به حضور شما، انواع قهوه و نوشیدنی ها  رو می‌فروشه، و شما فقط باید به اون سر بزنید.
  • عمر مفید این دستگاه ها هم بیشتر از 15 ساله، و شما می‌تونید با خیال راحت سالها از اون کسب درآمد داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *