کرمای قهوه چیست و چطور یک کرمای ایده آل داشته باشیم

 

کرما یا فوم قهوه چیست؟

اسپرسو یه نوشیدنی محبوب در سراسر دنیاست که اگه با قهوه‌‌‌ٔ با کیفیت و به‌صورت حرفه­‌ای درست شده باشه حتما یه لایه حبابدارِ نارنجی رنگ روی شات اسپرسومون می‌شینه. طرفدارهای اسپرسو این لایهٔ چشم نواز رو به اسم کرما، خامه اسپرسو یا فوم قهوه می‌شناسن.

 اما این لایه‌‌ٔ کفدارِ خوشبو و معطر که داشتنش روی شات اسپرسو امروزه از افتخارات باریستاهای حرفه‌ای بشمار میاد، از همون ابتدا همراه اسپرسو نبوده و درواقع پدید اومدنش یه داستان جالب داره!

داستان پیدایش کرما

داستان ازین قراره که سال ۱۹۵۰ یه ایتالیایی باهوش یه دستگاه اسپرسوساز جدید ساخت که بمراتب قوی‌تر از نمونه‌های مشابه بود،  فشار و قدرت بیشتری که این اسپرسوساز جدید وارد فرآیند عصاره‌گیری کرد یه محصول جانبی جالب و ناخواسته بهمراه داشت که ما امروزه به اسم فوم یا خامه قهوه می‌شناسیمش.

اما این داستان هنوز ادامه داره!

اوایل که این دستگاه جدید وارد بازار شد واکنش‌­ها نسب به اسپرسوهای کفداری که تولید می‌کرد چندان مساعد نبود، تصور کنین برای اولین بار اسپرسویی که براتون سرو می‌کنن کف کرده باشه و از قضا این کف باعث تلخی مضاعفش هم بشه! اما ایتالیایی خوش ذوق ما تونست با تبلیغات گسترده این پدیده رو به مزیتی رقابتی برای دستگاهش تبدیل کنه!

 

القصه؛ تا به امروز هم عده‌ای هنوز فوم اسپرسو را تنها یه محصول جانبی در فرآیند عصاره‌گیری می‌دونن و چندان میونه خوبی باهاش ندارن، اما از نظر خیلی‌ها وجود کرمای قهوه مترادفه با :
  • قهوۀ تازه
  • یه باریستای حرفه­‌ای

که چندان هم تصور اشتباهی نیست چون بدون این سه عامل نمیشه یه کرمای خوب بدست آورد. میشه گفت کرما، همون گاز دی‌اکسیدکربنه که در فرایند رُست قهوه ایجاد شده.  در زمان عصاره گیری این گاز از حالت محبوس در دانه‌های قهوه خارج و به صورت حباب‌های ریزی ظاهر میشه که درحالت ایده‌آل حدود ۲ دقیقه روی شات اسپرسو دلبری می‌کنه و بعد ناپدید میشه.

 

چیکار کنیم قهوه‌مون کف کنه؟

  • از قهوۀ تازه استفاده کنین. قهوه‌ای که حدود ۲ هفته از زمان رُستش گذشته برای تهیه کرمای خوب مناسب‌ترینه.
  • از یک اسپرسوساز با کیفیت استفاده کنین. موکاپات در نهایت یک لایه بسیار نازک از کرما ایجاد می کنه،آئروپرس هم به شکل مشابه‌ای عمل می کنه. کرما گرفتن از قهوه دمی و فیلتری رو که به‌طور کل فراموش کنین.
  • قهوه ربوستا بمراتب کرمای بهتری از عربیکا میده.

و اگه شما ازون دسته از افرادی هستین که به کرما اعتقادی ندارین، اشکالی نداره چون کافی‌­شاپ‌ها معمولاً اسپرسو را با یک قاشق کوچک سرو می‌کنن تا با هم‌زدن کرما با باقی نوشیدنی از طعم تلخ و گسش کم بشه. ولی شما می‌تونید کرما را کاملا از اسپرسو جدا کنین تا قهوه طعم ملایم تری داشته باشین.

در نهایت میشه گفت وجود کرما برای داشتن یک شات اسپرسوی خوب می‌تونه شرط لازم باشد اما قطعاً کافی نیست. و تنها یکی از نشونه‌هایی که به شما میگه احتمالا کافۀ مناسبی رو انتخاب کردین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *