موافقید یکم در مورد رُست قهوه صحبت کنیم؟

 

 رُست قهوه به چه معناست؟

رست‌ کردن یا رست دادن  یعنی تبدیل دونه‌های قهوه از سبز به قهوه‌ای که با حرارت دادن اتفاق میفته و سه درجه مختلف داره، رست یا تفت دادن کم (لایت)، رست متوسط (مدیوم)، رست مدیوم‌-دارک به بهش رست شکلاتی هم گفته میشه و در آخر تیره‌ترین و تلخ‌ترین رست که با حرارت و زمان زیاد بدست میاد و بهش دارک میگن.

چرا قهوه رو رست می کنن؟

 شاید باورتون نشه اما عطر و بوی قهوه‌ٔ‌ خام قبل از رست هیچ شباهتی با چیزی که باهاش آشناییم نداره و بعد از رست با روش، زمان و درجه حرارتهای مختلف انواع قهوۀ خوش عطر«آروما» و طعمی که می‌شناسیم متولد میشن!(🎈HBD)

اگه یه قهوه رست خوبی نداشته باشه یا بلافاصله بعد از رست استفاده بشه یا از زمان رستش خیلی گذشته باشه دیگه حتی دستگاه‌ اسپرسوساز چند میلیونی هم کاری از دستشون برنمیاد و درنهایت تاسف‌و‌تاثر ما فنجون قهوه دوست داشتنی‌مون از دست می‌دیم!

تفاوت انواع رست بر طعم قهوه:

با تغییر در چند عامل مثل دما و طول زمان در فرایند رست، انواع قهوه با طعم ها مختلف و طیف رنگی متفاوت (لایت، مدیوم و دارک) بدست میاد. به‌طور کلی قهوه با رست روشنتر طعم اسیدی‌تری داره و رستهای تیره‌تر طعم گزنده و تلخ‌تری دارن و روغنی‌تر هم هستن.

کدوم رست کافیین بیشتری داره؟

بنظر شما آیا رست کردن به روشهای مختلف می تونه رو میزان کافیین قهوه تاثیرگذار باشه؟

جواب مثبته ولی به هیچ وجه  اجازه ندین طعم  “تلخ”  رست های دارک تر این تصور رو ایجاد کنه که رستهای تیره‌تر کافیین بالاتری دارن، کاملا برعکس، بخاطر زمان و حرارت بیشتر که لازمهٔ این نوع رست هست؛ دونه قهوه مقدار بیشتری از کافیین رو از دست میده.

بهترین زمان استفاده قهوه بعد رست کِی هست؟

قهوه رست شده به یه استراحت ۱۲ تا ۲۴ ساعته نیاز داره و تا ۵ روز بعد از این استراحت زمان طلایی استفاده از قهوه است، البته برندهای تجاری این زمان رو با بسته بندی مناسب افزایش دادند ولی در صورت عدم وجود بسته بندی و شرایط مناسب نگهداری قهوه رو فقط تا دو هفته میشه نگهداشت و بعد ازون دیگه چیزی که می‌خوریم قهوه نیست!

کدام رست برای کدام قهوه مناسبه؟

به‌طور کلی اسپرسو معمولا رست دارک‌تری  لازم داره و قهوه ترک خوب رو می‌تونیم از ترکیب عربیکا و ربوستا با درصد 80 به 20 و رستِ لایت و درجه آسیاب ریز بدست بیاریم. قهوه فرانسه کافیین کمتری نسبت به ترک داره که الان دیگه می‌دونیم  این یعنی رست متوسط تا دارک و هرچقدر این رست تیره‌تر بشه طعم قهوه به تلخی بیشتری متمایل میشه.

کدوم رست سالمتره؟

خب در یه جمله توصیه ما اینکه  موقع سفارش قهوه اصلاً ذهنتون رو درگیر این یه مورد نکنید چون تحقیقات نشون داده که تفاوت چندانی بین رستهای مختلف ازین نظر وجود نداره و بجز کافیین در رستهای لایت‌تر فقط اندکی از ترکیبات مفیدی که توی قهوه وجود داره بیشتر دیده میشه که تفاوت معناداری ایجاد نمی‌کنه.

آیا میشه قهوه رو توی خونه رست کرد؟

خواستن توانستنه! اما آیا ارزشش رو داره و نتیجه کار خوب درمیاد؟ خب؛ کار نیکو کردن از پر کردنه! در حقیقت شما برای اینکار بیشتر ازینکه به وسایل پیشرفته یا رسترهای خونگی نیاز داشته باشین به تجربه و تکرار نیاز دارین و حتی توی یک تابه یا با ماکروفر هم میشه عمل رست قهوه رو انجام داد. توی پست های بعدی حتما مفصل در این مورد صحبت می کنیم.

و در آخر ما می‌تونیم برای رست خوب معیار و مقیاس مشخص کنیم اما برای رست مناسب نه! چرا!؟ چون این خود شما هستید که رست مناسب با ذائقه‌تون رو انتخاب می کنید.

3 thoughts on “موافقید یکم در مورد رُست قهوه صحبت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *