خواص قهوه؛ آیا قهوه برای سلامتی مفید است یا مضر؟!


 

قهوه برای سلامتی چه کسانی خوب است؟

قهوه محبوب‌ترین نوشیدنی جهان است. عجیب نیست که دانشمندان تحقیقات بسیاری برای بررسی تاثیر آن بر روی بدن انجام داده‌اند. در بسیاری ازین تحقیقات مشخص شده که نوشیدن حداکثر ۴ فنجان قهوه در روز به بهبود سطح گلوکز خون و سلامت قلب و عروق کمک می کند. این امر به دلیل وجود آنتی اکسیدان، کافیین و دیگر ترکیبات موجود در آن است.

  • قهوه و پارکینسون

طبق اعلام بنیاد پارکینسون مصرف روزانه قهوه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد(بدلیل تاثیر مثبت کافیین و اسیدهای چرب موجود در قهوه بر عملکرد نورونهای مغزی).

  • قهوه و آلزایمر 

نتایج چهار تحقیق مختلف و مستقلی که بین سالهای 1990 تا 2002 انجام شد همگی آثار مثبت مصرف کافیین در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را تایید کردند. و به‌طور کلی نتایج حاکی از اثر محافظتی قهوه در برابر این بیماری بوده. علاوه بر کافیین، ترکیبات دیگر قهوه مانند تریگونلین هم می تواند در بهبود حافظه مؤثر باشد.

 

  • قهوه و دیابت نوع دو

طبق مطالعات گسترده‌ای که در این زمینه انجام شده مصرف میزان متعادلی از قهوه احتمال ابتلا به این بیماری را به‌صورت چشمگیری کاهش می دهد. در این مقاله هشت شیرین کننده سالم و طبیعی بعنوان جایگزین شکر آورده شده که شاید برایتان جالب باشد.

 

قهوه برای سلامتی چه کسانی مضر است؟

اما این تمام ماجرا نیست؛

با وجود تمام این اخبار خوب در مورد اثرات قهوه در سلامتی، باید توجه داشته باشید که تاکید مشترک در تمام این تحقیقات بر مصرف مقدار مشخصی از قهوه(بین سه تا چهار فنجان، بسته به نوع و میزان کافیین دریافتی) در روز است. و عوارض خوردن قهوه  بیش از این میزان  افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، اضطراب و… است.

البته عوامل ژنتیکی یا چگونگی استفاده از قهوه هم می تواند باعث بروز برخی مشکلات در افراد خاص شود. آیا شما هم با نوشیدن قهوه دچار حالت تهوع،سردرد یا اضطراب و استرس می شوید؟

 

آیا با مصرف قهوه دچار حالت تهوع می‌شوید؟

یکی از دلایل آن می‌تواند دهیدراته شدن بدن در اثر مصرف بیش از اندازه قهوه باشد که از اثرات جانبی آن حالت تهوع است. همچینین این حالت در کسانی که قهوه را با معده خالی می‌نوشند شایع تر است. برای کم کردن این واکنش بهتر است قهوه را با مواد پروتینی مثل تخم مرغ یا پنیر استفاده کنید.

 

آیا با مصرف کافیین دچار لرزش دست یا تپش قلب می شوید؟

کافیین موجود در قهوه می تواند باعث انقباض عروق شود. در این حالت قلب برای خونرسانی سخت‌تر کار کند. همچنین مصرف بیش از اندازه کافیین باعث ترشح آدرنالین که عامل اضطراب و عصبانیت است می شود. کافیین مصرفی در عرض کمتر از پنج دقیقه وارد جریان خون ما می شود و این علایم ممکن است حتی بیشتر از یک ساعت ادامه یابد.

آیا با مصرف قهوه دچار سردرد می شوید؟

علت احتمالی می تواند وجود هیستامین در قهوه باشد. هیستامین می تواند باعث سردرد، گرگرفتگی و حالت تهوع در افرادی می‌شود که به آن حساسیت دارند.با این همه شاید بخش زیادی از مشکلاتی که در اثر مصرف قهوه به‌وجود می آید را بتوان با مصرف قهوه هایی با اسیدیته کمتر و همچنین قهوه بدون کافیین برطرف کرد.

کلام آخر، با وجود اینکه قهوه یک نوشیدنی محبوب است که می تواند به بالا رفتن سطح انرژی و  کاهش وزن کمک کند و همچنین میزان فیبر دریافتی شما را افزایش دهد و ریسک ابتلا به بیماری هایی از قبیل پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد اما نکته طلایی در مصرف آن که می تواند ضامن سلامتی شما باشد، دقت در میزان استفاده و زمان استفاده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *