آیا قهوه جذب ویتامین و مواد معدنی رو مختل می کنه؟

توی پست قبلی ارتباط قهوه با چندتا بیماری خاص رو بررسی کردیم و تو این پست قصد داریم بیشتر در مورد قهوه و سلامتی با شما صحبت کنه.

خب اگه عادت دارین صبحتون رو با یه لیوان قهوه شروع کنید بهتره بدونین که کافیین می‌تونه مانع جذب ویتامین D و کلسیم بشه که هر دو برای استخوانها بسیار حیاتین.
اما کافیین فقط در قهوه وجود نداره و در چای، نوشابه‌های گازدار و حتی بعضی داروها هم هست، پس شاید بدن فردی که عادت به نوشیدن چای داره با کسی که قهوه می‌خوره چندان فرقی در این زمینه نداشته باشه.

حقیقت دیگه ای که باید در نظر داشت اینکه در افراد سالم اثرات منفی کافیین (چای یا قهوه) در جذب ویتامین ها و مواد معدنی خیلی ناچیزه اما با این وجود افرادی که برای مثال زمینه یا نگرانی در مورد پوکی استخوان دارن شاید بهتر باشه که مصرف کافیین خودشون رو کمتر کنن.

بحث دیگه ای که در این ارتباط مطرحه به مدّر بودن کافیین اشاره داره و این نظریه رو که افزایش دفع ادرار ممکنه منجر به کاهش ویتامین‌های محلول در آب بشه مطرح می کنه، ویتامین های گروه B و ویتامین C ازین گروه هستن.

اما نکته ای که باز جای تاکید داره مسئله سلامت جسمانی شماست، اگه زمینه بیماری خاصی ندارین یا سابقه بیماری مرتبط در خانوادتون نیست نباید نگرانی در این زمینه داشته باشین
ولی اگه دوست دارین جوانب احتیاط رو رعایت کنین شاید بهتر باشه نوشیدنی های دیگه رو جایگزین چای و قهوه کنین و چه نوشیدنی سالم تر از آب!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *