طرز تهیه قهوهٔ یزدی

 

قهوه یزدی؛ قهوه‌ای با عطر و طعم ایرانی

تو پستهای قبلی براتون طرز تهیه قهوه های مختلف رو توضیح دادیم. مثلا از قهوه یونانی و آداب و رسوم نوشیدنش براتون گفتیم. بنابراین خالی از لطف نیست این‌بار در مورد قهوه ایرانی یا یزدی صحبت کنیم. قهوه در قرن ۱۶  و از طریق کشور عربستان وارد ایران شد.

در مورد قهوه یونانی می تونین اینجا بیشتر بخونید

و خوب بر خلاف اروپا  و آمریکا از همون اول مورد استقبال مردم قرار گرفت.  اما در ایران هم مثل سایر کشورها مردم سعی کردن طعم این نوشیدنی رو به ذائقه خودشون نزدیک‌تر کنن و در ایران این اتفاق در زمان قاجار و با اضافه کردن هل، نبات و گلاب صورت گرفت.

 

طرز تهیه 

با اینکه امروزه این نوع قهوه بیشتر در مناسبت‌های خاص مثل ایام محرم سرو میشه اما هنوز هم در مناطقی از ایران طرفدارهای خاص خودشو داره و انتخاب اول در کافی شاپ‌هاست. درست کردن این قهوه کمی زمان بره و با قهوه‌هایی که تا امروز امتحان کردین احتمالا متفاوته. ولی حتما ارزش امتحان کردن رو داره. توصیه می کنم برای یکبار هم که شده اونو تهیه کنین؛ قطعا پشیمون نخواهید شد.

موادی که برای درست کردن قهوه یزدی نیاز دارین:

  • قهوه ترک به میزان یک و نیم پیمانه قاشق چایخوری
  • آب حدود یک فنجان
  • شکر به میزان دو تا سه قاشق چایخوری
  • هل، گلاب و نبات به میزان دلخواه

زمان تقریبی آماده‌سازی حدود یک ساعت و نیم

برای شروع باید قهوه رو بهمراه شکر و یک فنجان آب داخل قهوه جوش مسی یا هر ظرف مسی دیگه‌ای بریزید و اونو روی حرارت ملایم  قرار بدین. وقتی قهوه به دمای جوش رسید شعله رو خیلی کم کنید و اجازه بدین برای حدود نیم ساعت قل بزنه. حالا وقت اضافه کردن هل، گلاب و نباته که باید به اندازه دلخواهتون به قهوه اضافه کنین (در صورت استفاده از شکر لزومی به اضافه کردن نبات نیست) و دوباره برای مدت یک ساعت به قهوه اجازه بدین که روی حرارت کم قل بزنه. بله درسته، انگار اجداد ما در زمان قاجار علاوه بر صبر و حوصله زمان آزاد زیادی هم داشتن!

بعد از حدود یک و نیم ساعت قهوه شما آماده است. کافیه اونو توی فنجون‌های سرو قهوه ترک بریزین و در کنار شیرینی یزدی نوش جان کنید.

 

طعم قهوه یزدی

همونطور که گفته شد این قهوه بسیار غلیظ و سنگینه و در خود یزد معمولا در ماهای محرم یا در عذادارهایی و روز سوم درگذشت افراد تهیه میشه. البته طعم خاص این قهوه باعث مهجور موندن اون نشده و برعکس با استقبال بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی روبرو شده و حتی به خاطر طعم و طرز تهیه یونیکی که داره ثبت ملی شده.

 

 

 

One thought on “طرز تهیه قهوهٔ یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *